Zasady ładu korporacyjnego dla instytucji nadzorowanych
Mając na uwadze:
1) cele
nadzoru, to jest zapewnienie:
a) prawidłowego
funkcjonowania rynku finansowego,
b) stabilności,
bezpieczeństwa oraz przejrzystości rynku finansowego,
c) zaufania
do rynku finansowego,
d) ochrony
uczestników rynku finansowego,
e) bezpieczeństwa
obrotu i przestrzegania reguł uczciwego obrotu,
f) bezpieczeństwa
środków pieniężnych klientów;
2) zadania
Komisji Nadzoru Finansowego, polegające na podejmowaniu działań służących
prawidłowemu funkcjonowaniu rynku finansowego oraz mających na celu rozwój
rynku finansowego i jego konkurencyjność;
3) doświadczenia
nadzorcze z zakresu nadzoru bankowego, emerytalnego, ubezpieczeniowego, nad rynkiem
kapitałowym oraz spółdzielczymi kasami oszczędnościowo–kredytowymi;
wydaje się Zasady Ładu Korporacyjnego dla instytucji
nadzorowanych.
Wprowadzenie
Zasady Ładu Korporacyjnego są zbiorem zasad określających
relacje wewnętrzne i zewnętrzne instytucji nadzorowanych, w tym relacje z
udziałowcami i klientami, ich organizację, funkcjonowanie nadzoru wewnętrznego
oraz kluczowych systemów i funkcji wewnętrznych, a także organów statutowych i
zasad ich współdziałania.
Komisja Nadzoru Finansowego uznaje, że Zasady Ładu
Korporacyjnego powinny zostać przyjęte przez instytucje nadzorowane, stając się
istotnym dokumentem programowym w ich strategicznej polityce korporacyjnej oraz
wpływać na kształtowanie właściwych zasad postępowania instytucji
nadzorowanych.
Mając na uwadze, że podmioty nadzorowane przez Komisję
Nadzoru Finansowego, jako instytucje zaufania publicznego powinny prowadzić
działalność z zachowaniem najwyższej staranności, należy przykładać szczególną
wagę do profesjonalizmu i etyki osób wchodzących w skład organów podmiotów
nadzorowanych, a od ich udziałowców wymagać odpowiedzialnego i lojalnego
postępowania. Z tego też względu w Zasadach Ładu Korporacyjnego wskazuje się na
konieczność postawienia wysokich wymogów osobom, które wchodzą w skład
wspomnianych organów oraz ukształtowania odpowiednich relacji z udziałowcami,
podkreślając w szczególności konieczność odpowiedzialnego działania udziałowców
w interesie instytucji nadzorowanej jednocześnie zalecając, aby wykonywanie
uprawnień korporacyjnych odbywało się przy zachowaniu interesu instytucji
nadzorowanej.
Dobre relacje instytucji nadzorowanej z klientami budują
zaufanie nie tylko do samej instytucji, ale do całego rynku finansowego, stąd
dbałość o klienta powinna być jednym z nadrzędnych celów instytucji
nadzorowanych. Rzetelne informowanie klientów o oferowanej usłudze czy
produkcie w sposób zrozumiały dla przeciętnego odbiorcy z uwzględnieniem ryzyka
związanego z nimi jest podstawowym obowiązkiem instytucji, który powinien być
realizowany na etapie komunikacji marketingowej i doboru odpowiedniej dla
klienta usługi czy produktu finansowego oraz nawiązywania stosunku prawnego.
Przestrzegania tej zasady instytucje nadzorowane powinny wymagać od podmiotów
współpracujących z nimi.
Wzmocnienie roli nadzoru wewnętrznego przyczynia się do
zwiększenia efektywności i przejrzystości działania instytucji nadzorowanej
oraz zachowania jej bezpieczeństwa.
Skuteczna realizacja przyjętych przez instytucję nadzorowaną
celów strategicznych wymaga posiadania właściwej struktury organizacyjnej z
odpowiednim systemem kontroli wewnętrznej, audytu i zarządzania ryzykiem.
Polityka wynagrodzeń, stanowiąc istotny element rozwoju i
bezpieczeństwa funkcjonowania instytucji nadzorowanej, powinna być realizowana
przy czynnym udziale organu stanowiącego. Polityka informacyjna powinna służyć
budowie właściwych relacji, w szczególności poprzez ułatwianie dostępu do
informacji zarówno klientom, jak i udziałowcom.
W system wykrywania nieprawidłowości lub stanów zagrażających
bezpieczeństwu funkcjonowania instytucji nadzorowanej powinni być włączeni
wszyscy pracownicy instytucji nadzorowanej.
Instytucja nadzorowana powinna wykazywać troskę o ochronę
praw i rozwój pracowników w celu budowania wartości i reputacji instytucji
nadzorowanej.
Instytucja nadzorowana powinna dążyć do stosowania w jak
najszerszym zakresie zasad określonych w Zasadach Ładu Korporacyjnego z
uwzględnieniem zasady proporcjonalności wynikającej ze skali, charakteru
działalności oraz specyfiki tej instytucji. Zasady Ładu Korporacyjnego mają
również zastosowanie do instytucji nadzorowanych mających status spółki
publicznej.
Odstąpienie od stosowania określonych zasad w pełnym zakresie
może nastąpić tylko, gdy ich kompleksowe wprowadzenie byłoby nadmiernie
uciążliwe dla instytucji nadzorowanej.
Instytucja nadzorowana udostępnia na stronie internetowej
informację o stosowaniu Zasad Ładu Korporacyjnego lub informację o odstąpieniu
od stosowania określonych zasad.
Zasady określone Zasadami Ładu Korporacyjnego mogą być
nieadekwatne do rodzaju i formy prowadzonej działalności przez niektóre
podmioty działające na rynku finansowym stąd też zakresem ich stosowania nie są
objęci:
a) agenci
transferowi;
b) agenci firm
inwestycyjnych;
c) przedsiębiorstwa
energetyczne prowadzące rachunki lub rejestry towarów giełdowych;
d) agenci ubezpieczeniowi;
e) biura usług
płatniczych;
f) brokerzy
ubezpieczeniowi;
g) dystrybutorzy jednostek
uczestnictwa funduszy inwestycyjnych;
h) pracodawcy
prowadzący pracownicze programy emerytalne;
i) zarządzający
sekurytyzowanymi wierzytelnościami oraz
j) podmioty będące
osobami trzecimi, którym podmioty nadzorowane powierzyły wykonywanie niektórych
czynności na podstawie zawartych umów, zgodnie z obowiązującymi je przepisami
prawa.
Zasad określonych Zasadami Ładu Korporacyjnego nie stosuje
się również do emitentów dokonujących ofert publicznych lub których papiery
wartościowe są dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym, a także do
zagranicznych osób prawnych prowadzących działalność na podstawie właściwego
zezwolenia.
Zasady określone w Zasadach Ładu Korporacyjnego nie naruszają
praw i obowiązków wynikających z przepisów prawa.
Rozdział 1. Organizacja i
struktura organizacyjna
§ 1.
1. Organizacja instytucji
nadzorowanej powinna umożliwiać osiąganie długoterminowych celów prowadzonej
działalności.
2. Organizacja instytucji
nadzorowanej powinna obejmować zarządzanie i sprawowanie kontroli, systemy
sprawozdawczości wewnętrznej, przepływu i ochrony informacji oraz obiegu
dokumentów, co powinno być należycie uregulowane w regulacjach wewnętrznych.
3. Organizacja instytucji
nadzorowanej powinna być odzwierciedlona w strukturze organizacyjnej.
4. Instytucja nadzorowana
powinna zapewnić jawność uregulowanej w regulacjach wewnętrznych struktury
organizacyjnej poprzez zamieszczenie przynajmniej podstawowej struktury
organizacyjnej na stronie internetowej.
§ 2.
1. Instytucja nadzorowana
powinna posiadać przejrzystą oraz adekwatną do skali i charakteru prowadzonej
działalności oraz podejmowanego ryzyka strukturę organizacyjną, w której
podległość służbowa, zadania oraz zakres obowiązków i odpowiedzialności są
wyraźnie przypisane i odpowiednio podzielone. Struktura organizacyjna powinna
obejmować i odzwierciedlać cały obszar działalności instytucji nadzorowanej
wyraźnie wyodrębniając każdą kluczową funkcję w obrębie wykonywanych zadań.
Dotyczy to zarówno podziału zadań jak i odpowiedzialności pomiędzy członków
organu zarządzającego instytucji nadzorowanej, a także podziału zadań i
odpowiedzialności pomiędzy komórki organizacyjne centrali, jednostki terenowe
oraz poszczególne stanowiska albo grupy stanowisk.
2. Struktura
organizacyjna powinna zostać tak określona, by nie zachodziły wątpliwości co do
zakresu zadań i odpowiedzialności odpowiednich komórek organizacyjnych,
jednostek terenowych i stanowisk lub grup stanowisk, a zwłaszcza, by nie
dochodziło do nakładania się na siebie obowiązków i odpowiedzialności komórek
organizacyjnych, jednostek terenowych i stanowisk lub grup stanowisk.
§ 3.
Instytucja nadzorowana obowiązana jest przestrzegać wymogów
wynikających z przepisów prawa oraz uwzględniać rekomendacje nadzorcze wydane
przez odpowiednie organy nadzoru, w szczególności przez KNF lub odpowiednio EBA
(European Banking Authority), ESMA (European Securities and Markets Authority),
EIOPA (European Insurance and Occupational Pensions Authority), a także
zobowiązania lub deklaracje składane wobec organów nadzoru oraz uwzględniać
indywidualne zalecenia wydane przez organy nadzoru.
§ 4.
1. Instytucja nadzorowana
powinna określić własne cele strategiczne uwzględniając charakter oraz skalę
prowadzonej działalności.
2. Organizacja instytucji
nadzorowanej powinna umożliwiać osiąganie zakładanych strategicznych celów z
uwzględnieniem konieczności efektywnego monitorowania ryzyka występującego w
jej działalności.
3. Organizacja instytucji
nadzorowanej powinna umożliwiać niezwłoczne podejmowanie odpowiednich działań w
sytuacjach nagłych, gdy konieczne jest odstąpienie lub nie jest możliwe
realizowanie przyjętych celów strategicznych z powodu nieoczekiwanych zmian w
otoczeniu gospodarczym lub prawnym instytucji nadzorowanej albo, gdy dalsza
realizacja przyjętych celów może prowadzić do naruszenia norm określonych
regulacjami dotyczącymi prowadzenia działalności przez daną instytucję
nadzorowaną lub ustalonych zasad postępowania.
4. Organizacja instytucji
nadzorowanej powinna zapewniać, że:
1) wykonywanie zadań z zakresu
działalności podmiotu jest powierzane osobom posiadającym niezbędną wiedzę i
umiejętności, nad którymi nadzór sprawują osoby posiadające także odpowiednie
doświadczenie,
2) określając zakres powierzanych zadań
bierze się pod uwagę możliwość właściwego i rzetelnego wykonania tych zadań na
danym stanowisku,
3) prawa pracowników są należycie
chronione, a ich interesy należycie uwzględniane, w szczególności poprzez
stosowanie przejrzystych i obiektywnych zasad zatrudniania i wynagradzania,
oceny, a także nagradzania i awansu zawodowego.
§ 5.
1. Tworząc strukturę
organizacyjną lub dokonując w niej zmian należy zapewnić spójność, w
szczególności z podstawowym aktem ustrojowym w sprawie utworzenia i
funkcjonowania instytucji nadzorowanej oraz sposobu działania jej organów.
2. Powyższy wymóg
odnoszący się do struktury organizacyjnej powinien być zachowany również w
odniesieniu do innych dokumentów wewnętrznych związanych z organizacją i
funkcjonowaniem poszczególnych komórek organizacyjnych i stanowisk centrali, a
także jednostek terenowych i ich komórek organizacyjnych czy stanowisk lub grup
stanowisk.
3. Pracownikom instytucji
nadzorowanej należy zapewnić odpowiedni dostęp do informacji o zakresach
uprawnień, obowiązkach i odpowiedzialności poszczególnych komórek
organizacyjnych.
§ 6.
1. W przypadku
wprowadzenia w instytucji nadzorowanej anonimowego sposobu powiadamiania organu
zarządzającego lub organu nadzorującego o nadużyciach w tejże instytucji
nadzorowanej, powinna być zapewniona możliwość korzystania z tego narzędzia
przez pracowników bez obawy negatywnych konsekwencji ze strony kierownictwa i
innych pracowników instytucji nadzorowanej.
2. Organ zarządzający
powinien przedstawiać organowi nadzorującemu raporty dotyczące powiadomień o
poważnych nadużyciach.
§ 7.
Instytucja nadzorowana stosuje plany ciągłości działania
mające na celu zapewnianie ciągłości działania i ograniczenia strat na wypadek
poważnych zakłóceń w działalności podmiotu.
Rozdział 2. Relacja z
udziałowcami instytucji nadzorowanej
§ 8.
1. Instytucja nadzorowana
powinna działać w interesie wszystkich udziałowców z poszanowaniem interesu
klientów.
2. Instytucja nadzorowana
prowadząc działalność powinna brać pod uwagę interesy wszystkich
interesariuszy, o ile nie są one sprzeczne z interesami instytucji
nadzorowanej.
3. Instytucja nadzorowana
powinna zapewnić udziałowcom właściwy dostęp do informacji, w szczególności w
przypadku podejmowania decyzji przez organ stanowiący. Udzielając informacji
udziałowcom należy zapewnić ich rzetelność oraz kompletność nie stosując przy
tym preferencji w stosunku do wybranych udziałowców.
4. Instytucja
nadzorowana, gdy jest to uzasadnione liczbą udziałowców, powinna dążyć do ułatwiania
udziału wszystkim udziałowcom w zgromadzeniu organu stanowiącego instytucji
nadzorowanej, między innymi poprzez zapewnienie możliwości elektronicznego
aktywnego udziału w posiedzeniach organu stanowiącego.
§ 9.
1. Udziałowcy instytucji
nadzorowanej powinni współdziałać realizując jej cele oraz zapewniając
bezpieczeństwo działania tej instytucji.
2. Udziałowcy mogą
wpływać na funkcjonowanie instytucji nadzorowanej wyłącznie poprzez decyzje
organu stanowiącego nie naruszając kompetencji pozostałych organów. Nieuprawnione
wywieranie wpływu na organ zarządzający lub nadzorujący powinno zostać
zgłoszone Komisji Nadzoru Finansowego.
3. Udziałowcy w swych
decyzjach powinni kierować się interesem instytucji nadzorowanej.
4. Zwołanie zgromadzenia
organu stanowiącego w sytuacji, gdy wymaga tego dalsze prawidłowe
funkcjonowanie instytucji nadzorowanej powinno następować niezwłocznie.
5. Udziałowcy powinni
efektywnie korzystać z narzędzi nadzoru właścicielskiego, aby zapewnić
prawidłowe funkcjonowanie organu zarządzającego i nadzorującego instytucji
nadzorowanej. Organy tej instytucji powinny funkcjonować w taki sposób, by
zapewniać rozdzielenie funkcji właścicielskich i zarządczych. Łączenie roli
udziałowca z funkcją zarządczą wymaga ograniczenia roli podmiotów z nim
powiązanych w organie nadzorującym, aby uniknąć obniżenia efektywności nadzoru
wewnętrznego.
6. Powstające konflikty
pomiędzy udziałowcami powinny być rozwiązywane niezwłocznie, aby nie dochodziło
do naruszania interesu instytucji nadzorowanej i jej klientów.
§ 10.
1. Udziałowcy nie mogą
ingerować w sposób sprawowania zarządu, w tym prowadzenie spraw przez organ
zarządzający instytucji nadzorowanej.
2. Wprowadzanie uprawnień
osobistych lub innych szczególnych uprawnień dla udziałowców instytucji
nadzorowanej powinno być uzasadnione i służyć realizacji istotnych celów
działania instytucji nadzorowanej. Posiadanie takich uprawnień przez
udziałowców powinno być odzwierciedlone w podstawowym akcie ustrojowym tej
instytucji.
3. Uprawnienia
udziałowców nie powinny prowadzić do utrudnienia prawidłowego funkcjonowania
organów instytucji nadzorowanej lub dyskryminacji pozostałych udziałowców.
4. Udziałowcy nie powinni
wykorzystywać swojej pozycji do podejmowania decyzji prowadzących do
przeniesienia aktywów z instytucji nadzorowanej do innych podmiotów a także do
nabycia lub zbycia albo zawierania innych transakcji powodujących
rozporządzenie przez instytucję nadzorowaną jej majątkiem na warunkach innych
niż rynkowe, czy też z narażeniem bezpieczeństwa lub interesu instytucji
nadzorowanej.
§ 11.
1. Przeprowadzenie
transakcji z podmiotem powiązanym powinno być uzasadnione interesem instytucji
nadzorowanej i powinno być dokonane w sposób transparentny.
2. Transakcje z
podmiotami powiązanymi, które w istotny sposób wpływają na sytuację finansową
lub prawną instytucji nadzorowanej lub prowadzą do nabycia lub zbycia albo
innego rozporządzenia znacznym majątkiem wymagają zasięgnięcia opinii organu
nadzorującego. Jeśli członkowie organu nadzorującego zgłoszą zdanie odrębne,
informację oraz powody zgłoszenia zdania odrębnego zamieszcza się w protokole.
3. W przypadku, gdy
decyzję o transakcji z podmiotem powiązanym podejmuje organ stanowiący wszyscy
udziałowcy powinni posiadać dostęp do wszelkich informacji niezbędnych dla
oceny warunków, na jakich jest ona przeprowadzana oraz jej wpływu na sytuację
instytucji nadzorowanej.
§ 12.
1. Udziałowcy są
odpowiedzialni za niezwłoczne dokapitalizowanie instytucji nadzorowanej w
sytuacji, gdy jest to niezbędne do utrzymania kapitałów własnych instytucji
nadzorowanej na poziomie wymaganym przez przepisy prawa lub regulacje
nadzorcze, a także gdy wymaga tego bezpieczeństwo instytucji nadzorowanej.
2. Udziałowcy powinni być
odpowiedzialni za niezwłoczne dostarczenie instytucji nadzorowanej wsparcia
finansowego w sytuacji, gdy jest to niezbędne do utrzymania płynności
instytucji nadzorowanej na poziomie wymaganym przez przepisy prawa lub
regulacje nadzorcze, a także gdy wymaga tego bezpieczeństwo instytucji
nadzorowanej.
3. Decyzje w zakresie
wypłaty dywidendy powinny być uzależnione od potrzeby utrzymania odpowiedniego
poziomu kapitałów własnych oraz realizacji strategicznych celów instytucji
nadzorowanej, a także powinny uwzględniać rekomendacje i indywidualne zalecenia
wydane przez organy nadzoru.
Rozdział 3. Organ
zarządzający
§ 13.
1. Organ zarządzający
powinien mieć charakter kolegialny.
2. Członek organu
zarządzającego powinien posiadać kompetencje do prowadzenia spraw instytucji
nadzorowanej wynikające z:
1) wiedzy (posiadanej z racji zdobytego
wykształcenia, odbytych szkoleń, uzyskanych tytułów zawodowych oraz nabytej w
inny sposób w toku kariery zawodowej),
2) doświadczenia (nabytego w toku
sprawowania określonych funkcji lub zajmowania określonych stanowisk),
3) umiejętności niezbędnych do
wykonywania powierzonej funkcji.
3. Członek organu
zarządzającego powinien dawać rękojmię należytego wykonywania powierzonych mu
obowiązków.
4. Indywidualne
kompetencje poszczególnych członków kolegialnego organu zarządzającego powinny
dopełniać się w taki sposób, aby umożliwiać zapewnienie odpowiedniego poziomu
kolegialnego zarządzania instytucją nadzorowaną.
5. W składzie organu
zarządzającego należy zapewnić odpowiedni udział osób, które władają językiem
polskim oraz wykazują się odpowiednim doświadczeniem i znajomością polskiego
rynku finansowego niezbędnymi w zarządzaniu instytucją nadzorowaną na polskim
rynku finansowym.
§ 14.
1. Organ zarządzający
działając w interesie instytucji nadzorowanej powinien mieć na względzie cele
oraz zasady prowadzenia działalności przez instytucje nadzorowane określone
przez przepisy prawa, regulacje wewnętrzne oraz rekomendacje nadzorcze.
2. Organ zarządzający
realizując przyjętą strategię działalności powinien kierować się
bezpieczeństwem instytucji nadzorowanej.
3. Organ zarządzający
powinien być jedynym uprawnionym i odpowiedzialnym za zarządzanie działalnością
instytucji nadzorowanej.
4. Zarządzanie
działalnością instytucji nadzorowanej obejmuje w szczególności funkcje
prowadzenia spraw, planowania, organizowania, decydowania, kierowania oraz
kontrolowania działalności instytucji.
§ 15.
1. W składzie organu
zarządzającego powinna być wyodrębniona funkcja prezesa zarządu kierującego
pracami tego organu.
2. Członkowie organu
zarządzającego ponoszą kolegialną odpowiedzialność za decyzje zastrzeżone do
kompetencji organu zarządzającego, niezależnie od wprowadzenia wewnętrznego
podziału odpowiedzialności za poszczególne obszary działalności instytucji
nadzorowanej pomiędzy członków organu zarządzającego lub delegowania
określonych uprawnień na niższe szczeble kierownicze.
3. Wewnętrzny podział
odpowiedzialności za poszczególne obszary działalności instytucji nadzorowanej
pomiędzy członków organu zarządzającego powinien być dokonany w sposób
przejrzysty i jednoznaczny oraz zostać odzwierciedlony w regulacjach
wewnętrznych. Podział taki nie powinien prowadzić do zbędnego nakładania się
kompetencji członków organu zarządzającego lub wewnętrznych konfliktów
interesów.
4. Wewnętrzny podział
odpowiedzialności pomiędzy członków organu zarządzającego nie powinien
prowadzić do sytuacji, w której określony obszar działalności instytucji
nadzorowanej nie jest przypisany do żadnego członka organu zarządzającego.
§ 16.
1. Właściwym jest, aby
posiedzenia organu zarządzającego odbywały się w języku polskim. W razie
konieczności należy zapewnić niezbędną pomoc tłumacza.
2. Protokół oraz treść
podejmowanych uchwał lub innych istotnych postanowień organu zarządzającego
instytucji nadzorowanej powinny być sporządzane w języku polskim albo
tłumaczone na język polski.
§ 17.
1. Pełnienie funkcji w
organie zarządzającym powinno stanowić główny obszar aktywności zawodowej
członka organu zarządzającego. Dodatkowa aktywność zawodowa członka organu
zarządzającego poza instytucją nadzorowaną nie powinna prowadzić do takiego
zaangażowania czasu i nakładu pracy, aby negatywnie wpływać na właściwe
wykonywanie pełnionej funkcji przez tę osobę w organie zarządzającym instytucji
nadzorowanej.
2. W szczególności
członek organu zarządzającego nie powinien być członkiem organów innych
podmiotów, jeżeli czas poświęcony na wykonywanie funkcji w innych podmiotach
uniemożliwia mu rzetelne wykonywanie obowiązków w instytucji nadzorowanej.
3. Członek organu
zarządzającego powinien powstrzymywać się od podejmowania aktywności zawodowej
lub pozazawodowej, która mogłaby prowadzić do powstawania konfliktu interesów
lub wpływać negatywnie na jego reputację jako członka organu zarządzającego
instytucji nadzorowanej.
4. Zasady ograniczania
konfliktu interesów powinny być określone w odpowiedniej regulacji wewnętrznej
określającej między innymi zasady identyfikacji, zarządzania oraz zapobiegania
konfliktom interesów, a także zasady wyłączania członka organu zarządzającego w
przypadku zaistnienia konfliktu interesów lub możliwości jego zaistnienia.
§ 18.
W przypadku niepełnego składu organu zarządzającego
instytucji nadzorowanej powinien on zostać niezwłocznie uzupełniony.
Rozdział 4. Organ
nadzorujący
§ 19.
1. Członek organu
nadzorującego powinien posiadać kompetencje do należytego wykonywania
obowiązków nadzorowania instytucji nadzorowanej wynikające z:
1) wiedzy (posiadanej z racji zdobytego
wykształcenia, odbytych szkoleń, uzyskanych tytułów zawodowych lub stopni
naukowych oraz nabytej w inny sposób w toku kariery zawodowej),
2) doświadczenia (nabytego w toku
sprawowania określonych funkcji lub zajmowania określonych stanowisk),
3) umiejętności niezbędnych do
wykonywania powierzonej funkcji.
2. Indywidualne
kompetencje poszczególnych członków kolegialnego organu nadzorującego powinny
uzupełniać się w taki sposób, aby umożliwiać zapewnienie odpowiedniego poziomu
kolegialnego sprawowania nadzoru nad wszystkimi obszarami działania instytucji
nadzorowanej.
3. Członek organu nadzorującego
powinien dawać rękojmię należytego wykonywania powierzonych mu obowiązków.
4. W składzie organu
należy zapewnić odpowiedni udział osób, które władają językiem polskim oraz
wykazują się odpowiednim doświadczeniem i znajomością polskiego rynku finansowego
niezbędnymi w nadzorowaniu instytucji nadzorowanej na polskim rynku finansowym.
§ 20.
1. Organ nadzorujący
sprawuje nadzór nad sprawami instytucji kierując się przy wykonywaniu swoich
zadań dbałością o prawidłowe i bezpieczne działanie instytucji nadzorowanej.
2. Organ nadzorujący
powinien posiadać zdolność do podejmowania na bieżąco niezbędnych czynności
nadzorczych w szczególności w zakresie realizacji przyjętych celów
strategicznych lub istotnych zmian poziomu ryzyka lub materializacji istotnych
ryzyk w działalności instytucji nadzorowanej, a także w zakresie
sprawozdawczości finansowej, w tym wprowadzania istotnych zmian w polityce
rachunkowości mających znaczący wpływ na treść informacji finansowej.
3. Organ nadzorujący oraz
poszczególni jego członkowie przy wykonywaniu nadzoru kierują się obiektywną
oceną i osądem.
§ 21.
1. Skład liczebny organu
nadzorującego powinien być adekwatny do charakteru i skali prowadzonej przez
instytucję nadzorowaną działalności.
2. W składzie organu
nadzorującego powinna być wyodrębniona funkcja przewodniczącego, który kieruje
pracami organu nadzorującego. Wybór przewodniczącego organu nadzorującego
powinien być dokonywany w oparciu o doświadczenie oraz umiejętności kierowania
zespołem przy uwzględnieniu kryterium niezależności.
§ 22.
1. W składzie organu
nadzorującego instytucji nadzorowanej powinien być zapewniony odpowiedni udział
członków niezależnych, a tam gdzie jest to możliwe powoływanych spośród
kandydatów wskazanych przez udziałowców mniejszościowych. Niezależność
przejawia się przede wszystkim brakiem bezpośrednich i pośrednich powiązań z
instytucją nadzorowaną, członkami organów zarządzających i nadzorujących,
znaczącymi udziałowcami i podmiotami z nimi powiązanymi.
2. W szczególności
niezależnością powinni cechować się członkowie komitetu audytu lub członkowie
organu nadzorującego, którzy posiadają kompetencje z dziedziny rachunkowości
lub rewizji finansowej.
3. Jeśli członkowie
organu nadzorującego zgłoszą zdanie odrębne, informację oraz powody zgłoszenia
zamieszcza się w protokole.
4. Komitet audytu lub
organ nadzorujący w ramach monitorowania wykonywania czynności rewizji
finansowej powinien uzgadniać zasady przeprowadzania czynności przez podmiot
uprawniony do badania sprawozdań finansowych, w tym w zakresie proponowanego
planu czynności.
5. Komitet audytu lub
organ nadzorujący podczas przedstawiania wyników czynności rewizji finansowej
przez podmiot uprawniony do badania sprawozdań finansowych powinien wyrazić
swoją opinię o sprawozdaniu finansowym, którego dotyczą czynności rewizji
finansowej.
6. Współpraca komitetu
audytu i organu nadzorującego z podmiotem uprawionym do badania sprawozdań
finansowych powinna zostać udokumentowana. Rozwiązanie umowy z podmiotem
uprawnionym do badania sprawozdań finansowych powinno zostać poddane ocenie
organu nadzorującego, który informację o przyczynach tego rozwiązania zamieści
w corocznym raporcie zawierającym ocenę sprawozdań finansowych instytucji
nadzorowanej.
§ 23.
1. Członek organu
nadzorującego instytucji nadzorowanej powinien wykonywać swoją funkcję w sposób
aktywny, wykazując się niezbędnym poziomem zaangażowania w pracę organu
nadzorującego.
2. Niezbędny poziom
zaangażowania przejawia się w poświęcaniu czasu w wymiarze umożliwiającym
należyte wykonywanie zadań organu nadzorującego.
3. Pozostała aktywność
zawodowa członka organu nadzorującego nie może odbywać się z uszczerbkiem dla
jakości i efektywności sprawowanego nadzoru.
4. Członek organu
nadzorującego powinien powstrzymywać się od podejmowania aktywności zawodowej
lub pozazawodowej, która mogłaby prowadzić do powstania konfliktu interesów lub
w inny sposób wpływać negatywnie na jego reputację jako członka organu
nadzorującego instytucji nadzorowanej.
5. Zasady ograniczania
konfliktu interesów powinny być określone w odpowiedniej regulacji wewnętrznej
określającej między innymi zasady identyfikacji, zarządzania oraz zapobiegania
konfliktom interesów, a także zasady wyłączania członka organu nadzorującego w
przypadku zaistnienia konfliktu interesów lub możliwości jego zaistnienia.
§ 24.
1. Właściwym jest, aby
posiedzenia organu nadzorującego odbywały się w języku polskim. W razie
konieczności należy zapewnić niezbędną pomoc tłumacza.
2. Protokół oraz treść
podejmowanych uchwał lub innych istotnych postanowień organu nadzorującego
instytucji nadzorowanej powinny być sporządzane w języku polskim albo
tłumaczone na język polski.
§ 25.
1. Nadzór wykonywany
przez organ nadzorujący powinien mieć charakter stały, a posiedzenia organu
nadzorującego powinny się odbywać w zależności od potrzeb. Jeżeli w instytucji
nadzorowanej działa komitet audytu lub inne komitety, którym powierzono
określone sprawy związane z działalnością instytucji nadzorowanej, posiedzenia
organu nadzorującego powinny odbywać się nie rzadziej niż cztery razy w roku, w
przeciwnym razie nie rzadziej niż co dwa miesiące.
2. W przypadku stwierdzenia
w toku wykonywania nadzoru nadużyć, poważnych błędów, w tym mających znaczący
wpływ na treść informacji finansowej lub innych poważnych nieprawidłowości w
funkcjonowaniu instytucji nadzorowanej organ nadzorujący powinien podjąć
odpowiednie działania, w szczególności zażądać od organu zarządzającego
wyjaśnień i zalecić mu wprowadzenie skutecznych rozwiązań przeciwdziałających
wystąpieniu podobnych nieprawidłowości w przyszłości.
3. Organ nadzorujący,
jeżeli jest to niezbędne dla sprawowania prawidłowego i efektywnego nadzoru,
może wystąpić do organu zarządzającego o powołanie wybranego podmiotu
zewnętrznego w celu przeprowadzenia określonych analiz lub zasięgnięcia jego
opinii w określonych sprawach.
§ 26.
W przypadku niepełnego składu organu nadzorującego instytucji
nadzorowanej powinien on zostać niezwłocznie uzupełniony.
§ 27.
Organ nadzorujący dokonuje regularnej oceny stosowania zasad
wprowadzonych niniejszym dokumentem, a wyniki tej oceny są udostępniane na
stronie internetowej instytucji nadzorowanej oraz przekazywane pozostałym
organom instytucji nadzorowanej.
Rozdział 5. Polityka
wynagradzania
§ 28.
1. Instytucja nadzorowana
powinna prowadzić przejrzystą politykę wynagradzania członków organu
nadzorującego i organu zarządzającego, a także osób pełniących kluczowe
funkcje. Zasady wynagradzania powinny być określone odpowiednią regulacją
wewnętrzną (polityka wynagradzania).
2. Ustalając politykę
wynagradzania należy uwzględnić sytuację finansową instytucji nadzorowanej.
3. Organ nadzorujący
przygotowuje i przedstawia organowi stanowiącemu raz w roku raport z oceny
funkcjonowania polityki wynagradzania w instytucji nadzorowanej.
4. Organ stanowiący
dokonuje oceny, czy ustalona polityka wynagradzania sprzyja rozwojowi i
bezpieczeństwu działania instytucji nadzorowanej.
§ 29.
1. Wynagrodzenie członków
organu nadzorującego ustala się adekwatnie do pełnionej funkcji, a także
adekwatnie do skali działalności instytucji nadzorowanej. Członkowie organu
nadzorującego powołani do pracy w komitetach, w tym w komitecie audytu, powinni
być wynagradzani adekwatnie do dodatkowych zadań wykonywanych w ramach danego
komitetu.
2. Wynagrodzenie członków
organu nadzorującego, o ile przepisy nie zabraniają wypłaty takiego
wynagrodzenia, powinno być ustalone przez organ stanowiący.
3. Zasady wynagradzania
członków organu nadzorującego powinny być transparentne i zawarte w
odpowiedniej regulacji wewnętrznej instytucji nadzorowanej
§ 30.
1. Organ nadzorujący,
uwzględniając decyzje organu stanowiącego, odpowiada za wprowadzenie regulacji
wewnętrznej określającej zasady wynagradzania członków organu zarządzającego, w
tym szczegółowe kryteria i warunki uzasadniające uzyskanie zmiennych składników
wynagrodzenia.
2. Organ nadzorujący
sprawuje nadzór nad wprowadzoną polityką wynagradzania, w tym dokonuje
weryfikacji spełnienia kryteriów i warunków uzasadniających uzyskanie zmiennych
składników wynagrodzenia przed wypłatą całości lub części tego wynagrodzenia.
3. W odniesieniu do osób
pełniących kluczowe funkcje odpowiedzialność za wprowadzenie odpowiedniej
regulacji wewnętrznej i nadzór w tym obszarze ciąży na organie zarządzającym.
4. Zmienne składniki
wynagrodzenia członków organu zarządzającego lub osób pełniących kluczowe
funkcje powinny być uzależnione w szczególności od obiektywnych kryteriów,
jakości zarządzania instytucją nadzorowaną oraz uwzględniać długoterminowe
aspekty działania i sposób realizacji celów strategicznych. Ustalając zmienne
składniki wynagrodzenia uwzględnia się także nagrody lub korzyści, w tym
wynikające z programów motywacyjnych oraz innych programów premiowych
wypłaconych, należnych lub potencjalnie należnych. Ustalona polityka
wynagradzania nie powinna stanowić zachęty do podejmowania nadmiernego ryzyka w
działalności instytucji nadzorowanej.
5. Wynagrodzenie członka
organu zarządzającego lub osób pełniących kluczowe funkcje powinno być
finansowane i wypłacane ze środków instytucji nadzorowanej.
Rozdział 6. Polityka
informacyjna
§ 31.
1. Instytucja nadzorowana
powinna prowadzić przejrzystą politykę informacyjną, uwzględniającą potrzeby
jej udziałowców oraz klientów udostępnioną na stronie internetowej tej
instytucji.
2. Polityka informacyjna
powinna być oparta na ułatwianiu dostępu do informacji. W szczególności
publikowane przez instytucję nadzorowaną raporty zawierające informacje
finansowe, gdy jest to uzasadnione liczbą udziałowców, powinny być udostępniane
w formie elektronicznej zawierającej rozwiązania ułatwiające czytelnikowi
zapoznanie się z zamieszczonymi informacjami (raporty interaktywne).
3. Instytucja nadzorowana
powinna zapewniać udziałowcom równy dostęp do informacji.
4. Polityka informacyjna
powinna określać w szczególności zasady i terminy udzielania odpowiedzi
udziałowcom oraz klientom.
5. Polityka informacyjna
powinna zapewnić ochronę informacji oraz uwzględniać odrębne regulacje związane
z posiadaniem statusu spółki publicznej lub wynikające z przepisów szczególnych
regulujących funkcjonowanie instytucji nadzorowanych.
Rozdział 7. Działalność
promocyjna i relacje z klientami
§ 32.
1. Przekaz reklamowy
dotyczący usługi lub produktu oferowanego przez instytucję nadzorowaną albo jej
działalności, dalej jako „przedmiot reklamowany”, powinien być rzetelny i nie
wprowadzać w błąd oraz cechować się poszanowaniem powszechnie obowiązujących
przepisów prawa, zasad uczciwego obrotu jak również dobrych obyczajów.
2. Przekaz reklamowy
powinien w sposób jasny wskazywać, jakiego produktu lub usługi dotyczy.
3. Przekaz reklamowy nie
może eksponować korzyści w taki sposób, który powodowałby umniejszenie
znaczenia kosztów i ryzyk związanych z nabyciem produktu lub usługi.
§ 33.
Przekaz reklamowy nie powinien wprowadzać w błąd, ani stwarzać
możliwości wprowadzenia w błąd, w szczególności co do:
1) charakteru prawnego przedmiotu
reklamowanego, w tym praw i obowiązków klienta,
2) tożsamości podmiotu reklamującego,
3) istotnych cech przedmiotu
reklamowanego,
4) korzyści, które można osiągnąć
nabywając lub korzystając z przedmiotu reklamowanego oraz okresu, w którym
powstają,
5) ponoszonych przez klienta całkowitych
kosztów związanych z nabyciem lub korzystaniem z przedmiotu reklamowanego oraz
okresu, którego te koszty dotyczą,
6) czasu, wartości i terytorialnej
dostępności przedmiotu reklamowanego,
7) ryzyka związanego nabyciem lub
korzystaniem z przedmiotu reklamowanego.
§ 34.
Przy tworzeniu oraz publikacji przekazu reklamowego
instytucja nadzorowana powinna w szczególności:
1) czuwać nad charakterem i konstrukcją
przekazów reklamowych przygotowywanych i publikowanych w imieniu instytucji
nadzorowanej lub na jej rzecz,
2) zapewnić odbiorcy możliwość swobodnego
zapoznania się ze wszystkimi treściami składającymi się na przekaz, w
szczególności ze wszelkiego rodzaju wskazaniami i zastrzeżeniami stanowiącymi
integralną część przekazu reklamowego,
3) zapewnić, aby rozwiązania graficzne
zastosowane w przekazie reklamowym nie utrudniały odbiorcy zapoznania się z
istotnymi informacjami przedmiotu reklamowanego w tym przekazie, w szczególności
z informacjami wymaganymi przepisami prawa oraz rekomendacjami nadzorczymi,
4) podawać źródło prezentowanych
informacji, jeżeli przekaz reklamowy odwołuje się do wyników sondaży, badań
statystycznych, rankingów, ratingów lub innych danych.
§ 35.
Proces oferowania produktów lub usług finansowych powinien
być prowadzony przez odpowiednio przygotowane osoby w celu zapewnienia
rzetelności przekazywanych klientom informacji oraz udzielania im zrozumiałych
wyjaśnień.
§ 36.
1. Instytucja nadzorowana
powinna dołożyć starań, aby oferowane produkty lub usługi finansowe były
adekwatne do potrzeb klientów, do których są kierowane.
2. Na etapie
przedstawiania charakteru i konstrukcji rekomendowanego produktu lub usługi
finansowej instytucje nadzorowane oraz podmioty z nimi współpracujące powinny
uwzględnić potrzeby, o których mowa w ust. 1, w szczególności co do
indywidualnej sytuacji klienta, w tym wiedzy i doświadczenia na rynku
finansowym, a tam gdzie to uzasadnione, pożądanego czasu trwania inwestycji
oraz poziomu akceptacji ryzyka.
§ 37.
Instytucja nadzorowana oraz współpracujące z nią podmioty
powinny rzetelnie i w sposób przystępny dla przeciętnego odbiorcy informować o
oferowanym produkcie lub usłudze, w tym w szczególności o charakterze i
konstrukcji tego produktu lub usługi, korzyściach oraz czynnikach warunkujących
osiągnięcie ewentualnego zysku, a także o wszelkich ryzykach z nimi związanych,
w tym o opłatach i kosztach (również związanych z wcześniejszą rezygnacją z
produktu lub usługi).
§ 38.
1. Wszelkie niezbędne
informacje dotyczące charakteru i konstrukcji produktu lub usługi finansowej,
mające znaczenie dla podjęcia przez klienta decyzji, powinny być udostępniane
klientom w taki sposób, aby w odpowiednim czasie przed zawarciem umowy mieli
oni możliwość swobodnego zapoznania się z ich treścią.
2. Postanowienia umowy, w
tym wzorce umowy oraz istotne informacje na temat umowy zamieszczone w innych
dokumentach, powinny zostać przedstawione klientowi przez instytucje
nadzorowane oraz podmioty z nimi współpracujące przed podjęciem przez niego
decyzji co do zawarcia umowy.
3. Jeśli w ocenie klienta
nie jest możliwe zapoznanie się z przedstawionymi dokumentami na miejscu
instytucja nadzorowana powinna przekazać klientowi na koszt własny kopie
odpowiednich dokumentów.
4. Instytucje nadzorowane
powinny podejmować odpowiednie działania i dokładać należytej staranności, aby
wzorce umów nie zawierały postanowień niejednoznacznych.
§ 39.
Instytucja nadzorowana powinna opracować i udostępnić
klientom jasne i przejrzyste zasady rozpatrywania skarg i reklamacji.
§ 40.
Instytucja nadzorowana powinna wprowadzić zorganizowaną formę
rozpatrywania skarg i reklamacji oraz podejmowania działań zaradczych
zmierzających do ograniczenia sytuacji, powodujących ich występowanie w
przyszłości.
§ 41.
Proces rozpatrywania skarg i reklamacji przez instytucję
nadzorowaną powinien być przeprowadzony niezwłocznie nie później niż w terminie
30 dni, a także cechować się rzetelnością, wnikliwością, obiektywizmem oraz
poszanowaniem powszechnie obowiązujących przepisów prawa, zasad uczciwego obrotu
i dobrych obyczajów.
§ 42.
Treść odpowiedzi na skargę lub reklamację powinna zawierać, o
ile to możliwe, pełne i wyczerpujące uzasadnienie faktyczne i prawne, stosownie
do zarzutów zamieszczonych w reklamacji lub skardze.
§ 43.
Instytucja nadzorowana powinna dążyć do polubownego
rozwiązywania sporów ze swoimi klientami.
§ 44.
Instytucja nadzorowana dochodząc swoich roszczeń, w
szczególności prowadząc działania windykacyjne wobec klientów, powinna działać
profesjonalnie i dbać o reputację instytucji zaufania publicznego.
Rozdział 8. Kluczowe
systemy i funkcje wewnętrzne
§ 45.
1. Instytucja nadzorowana
powinna posiadać adekwatny, efektywny i skuteczny system kontroli wewnętrznej
mający na celu zapewnienie:
1) prawidłowości procedur
administracyjnych i księgowych a także sprawozdawczości finansowej oraz
rzetelnego raportowania wewnętrznego i zewnętrznego,
2) zgodności działania z przepisami prawa
i regulacjami wewnętrznymi oraz z uwzględnieniem rekomendacji nadzorczych.
2. Na proces zapewniania
realizacji celów systemu kontroli wewnętrznej powinna składać się organizacja
kontroli wewnętrznej, mechanizmy kontrolne oraz szacowanie ryzyka
nieosiągnięcia celów wymienionych w ust. 1.
3. Instytucja nadzorowana
powinna dokumentować proces zapewnienia realizacji celów systemu kontroli
wewnętrznej.
§ 46.
1. System kontroli
wewnętrznej instytucji nadzorowanej powinien obejmować wszystkie poziomy w
strukturze organizacyjnej instytucji nadzorowanej.
2. Organ zarządzający
powinien opracować i wdrożyć adekwatny, efektywny i skuteczny system kontroli
wewnętrznej a organ nadzorujący lub komitet audytu powinien dokonywać okresowej
oceny adekwatności, efektywności i skuteczności zarówno całości systemu
kontroli wewnętrznej, jak i wybranych jego elementów.
3. Pracownikom instytucji
nadzorowanej w ramach obowiązków służbowych należy przypisać odpowiednie
zadania związane z zapewnianiem realizacji celów systemu kontroli wewnętrznej.
§ 47.
1. Instytucja nadzorowana
powinna opracować i wdrożyć efektywną, skuteczną i niezależną funkcję
zapewniania zgodności działania instytucji nadzorowanej z przepisami prawa i
regulacjami wewnętrznymi oraz z uwzględnieniem rekomendacji nadzorczych.
2. Sposób organizacji
funkcji zapewnienia zgodności powinien gwarantować niezależność wykonywania
zadań w tym zakresie.
§ 48.
1. Instytucja nadzorowana
powinna opracować i wdrożyć efektywną, skuteczną i niezależną funkcję audytu
wewnętrznego mającą w szczególności za zadanie regularne badanie adekwatności,
skuteczności i efektywności, w szczególności systemu kontroli wewnętrznej,
funkcji zapewnienia zgodności i systemu zarządzania ryzykiem.
2. Sposób organizacji
funkcji audytu wewnętrznego powinien gwarantować niezależność wykonywania zadań
w tym zakresie.
§ 49.
1. Osoba kierująca
komórką audytu wewnętrznego oraz osoba kierująca komórką do spraw zapewnienia
zgodności mają zapewnioną możliwość bezpośredniego komunikowania się z organem
zarządzającym oraz nadzorującym lub komitetem audytu, a także powinny mieć
możliwość bezpośredniego i jednoczesnego raportowania do tych organów.
2. Osoba kierującą
komórką audytu wewnętrznego oraz osoba kierująca komórką do spraw zapewnienia
zgodności uczestniczy w posiedzeniach organu zarządzającego i organu
nadzorującego lub komitetu audytu, jeżeli przedmiotem posiedzenia są
zagadnienia związane z systemem kontroli wewnętrznej, funkcją audytu
wewnętrznego lub funkcją zapewnienia zgodności.
3. W instytucji
nadzorowanej powoływanie i odwoływanie osoby kierującej komórką audytu
wewnętrznego oraz osoby kierującej komórką do spraw zapewnienia zgodności
odbywa się za zgodą organu nadzorującego lub komitetu audytu.
4. W instytucji
nadzorowanej, w której nie funkcjonuje komórka audytu lub komórka do spraw
zapewnienia zgodności uprawnienia wynikające z ust. 1-3 przysługują osobom
odpowiedzialnym za wykonywanie tych funkcji.
§ 50.
1. Instytucja nadzorowana
powinna skutecznie zarządzać ryzykiem występującym w jej działalności, w
szczególności poprzez opracowanie i wdrożenie adekwatnego i skutecznego systemu
zarządzania ryzykiem uwzględniającego strategię zarządzania ryzykiem obejmującą
tolerancję na ryzyko określoną przez instytucję nadzorowaną.
2. Na proces zarządzania
ryzykiem powinna składać się jego identyfikacja, pomiar, szacowanie,
monitorowanie oraz stosowanie mechanizmów kontrolujących i ograniczających
zidentyfikowany, zmierzony lub oszacowany poziom ryzyka.
3. System zarządzania
ryzykiem powinien być zorganizowany adekwatnie do charakteru, skali i
złożoności prowadzonej działalności przy uwzględnieniu strategicznych celów
instytucji nadzorowanej, w tym strategii odnośnie do zarządzania ryzykiem
uwzględniającej tolerancję na ryzyko określoną przez instytucję nadzorowaną.
§ 51.
1. Niezależnie od zadań
przypisanych komórkom organizacyjnym instytucji nadzorowanej i innym organom
tej instytucji, odpowiedzialność za skuteczne zarządzanie ryzykiem powinien
ponosić organ zarządzający.
2. Członkowie organu zarządzającego,
uwzględniając charakter, skalę i złożoność prowadzonej działalności nie powinni
łączyć odpowiedzialności za zarządzanie danym ryzykiem z odpowiedzialnością za
obszar działalności generujący to ryzyko.
§ 52.
1. Organ nadzorujący
powinien zatwierdzać i nadzorować realizację strategii zarządzania ryzykiem,
sprawując nadzór nad skutecznością zarządzania ryzykiem. Organ zarządzający
powinien zapewnić otrzymywanie przez organ nadzorujący regularnej i aktualnej
informacji o ryzyku zidentyfikowanym w obecnej lub przyszłej działalności
instytucji nadzorowanej, charakterze, skali i złożoności ryzyka oraz
działaniach podejmowanych w ramach zarządzania tym ryzykiem, w tym także
informacji bezpośrednio od komórki audytu wewnętrznego lub komórki do spraw
zapewnienia zgodności lub innej komórki odpowiedzialnej za ten obszar.
2. W instytucji
nadzorowanej, w której nie funkcjonuje komórka audytu lub komórka do spraw
zapewnienia zgodności lub nie wyznaczono komórki odpowiedzialnej za ten obszar
informacje, o których mowa w ust. 1 przekazują osoby odpowiedzialne za
wykonywanie tych funkcji.
Rozdział 9. Wykonywanie
uprawnień z aktywów nabytych na ryzyko klienta
§ 53.
Instytucja nadzorowana zarządzająca aktywami na ryzyko
klienta powinna efektywnie zarządzać tymi aktywami tak, aby zapewnić niezbędną
ochronę interesów klientów.
§ 54.
1. Instytucja nadzorowana
powinna korzystać z dostępnych środków nadzoru korporacyjnego nad podmiotami -
emitentami papierów wartościowych będących przedmiotem zarządzania, w
szczególności, gdy poziom zaangażowania w papiery wartościowe jest znaczny lub
wymaga tego ochrona interesów klienta.
2. Instytucja nadzorowana
zarządzająca aktywami na ryzyko klienta powinna wprowadzić przejrzyste zasady
współdziałania z innymi instytucjami finansowymi przy wykonywaniu nadzoru
korporacyjnego nad podmiotami - emitentami papierów wartościowych będących
przedmiotem zarządzania.
3. Instytucja nadzorowana
zarządzająca aktywami na ryzyko klienta, tworzy i ujawnia klientom politykę
stosowania środków nadzoru korporacyjnego, w tym procedury uczestniczenia i
głosowania na zgromadzeniach organów stanowiących.
§ 55.
Instytucja nadzorowana zarządzająca aktywami na ryzyko
klienta powinna w swojej działalności unikać sytuacji mogących powodować
powstanie konfliktu interesów, a w przypadku zaistnienia konfliktu interesów
powinna kierować się interesem klienta, zawiadamiając go o zaistniałym
konflikcie interesów.
§ 56.
Instytucja nadzorowana zarządzająca aktywami na ryzyko
klienta powinna wprowadzić przejrzyste zasady współdziałania z innymi
instytucjami nadzorowanymi przy transakcjach przeprowadzanych na ryzyko
klienta.
§ 57.
Instytucja nadzorowana dokonując nabycia aktywów na ryzyko
klienta powinna działać w interesie klienta. Proces decyzyjny powinien być
należycie udokumentowany.